Saturday, September 15, 2012

~ Memahami dan Mengerti


Hati. Aku mula belajar memahami hati. Sedikit demi sedikit aku selami. Walau tidak sampai ke dasarnya, aku tetap menahan nafas menyelam jauh ke dalamnya. Mencari jawapan dalam setiap persoalan tentang perasaan dan kehidupan. Memahami dan cuba mengerti tentang apa yang dianugerahkan Tuhan kepada aku dalam hari-hari yang aku lalui.

Suatu ketika aku keliru apakah sebenarnya perasaan yang sering melanda dan mengapa pula ia hadir di waktu pada ketika itu. Persoalan yang nyata adakah aku bersedia atau sebaliknya.. memberi dan menerima sesuatu yang dinamakan 'cinta'.

Cinta itu terlalu abstrak untuk digambarkan melalui kata-kata, apatah lagi menghuraikan maksudnya. Terlalu meliputi segalanya. Namun yang aku ketahui cinta itu terlalu indah jika dihayati dengan penuh kebaikan dan kasih serta sayang. Cuba selami setiap lubuk sanubari yang terisi dengan cinta pasti terus hanyut di dalam keindahan rasa sebuah cinta.

Cinta pada keluarga, cinta pada ayahanda dan ibunda, cinta pada rasul dan cinta yang hakiki pada Allah. Aku hanya insan biasa, di dalam hati penuh dengan rasa itu. Cinta pada insan lain. Penuh dengan debaran, penuh dengan perasaan. Bagiku ianya sukar diluahkan seperti sebuah kata-kata azimat yang amat mahal harganya. Apatah lagi menyatakan rasa itu kepada insan yang lain.

Perasaan cinta itu terlalu tulus luhur dari hati bukan untuk mengisi kepentingan atau kekosongan. Cinta yang suci lahir daripada pandangan hati bukan pada pandangan mata yang lihat pada keindahan dan kesempurnaan. Cinta hadir untuk mengisi kekurangan. Menerima kebaikan untuk manfaat bersama serta kelemahan untuk dibaiki disempurnakan bersama. Itulah cinta yang sejati. Walau tak sempurna mana pun seseorang itu jika hati telah jatuh cinta pada pandangan mata hati aku percaya cinta itu suci dan sejati.

Aku memahami cinta bukan memiliki. Meskipun cinta itu tidak berbalas, aku akan terus mencintai. Cinta itu untuk diberi, dan tiada balasan untuknya. Cukup hanya mendoakan kebahagiaannya, kejayaannya, di dunia dan di akhirat. Jauhkan segala musibah dan kesusahan serta kepayahan. Di permudahkan segala-galanya. Biar dimata aku lihat cinta itu gembira dan bahagia kerana tiap senyumannya cukup untuk membahagiakan aku. Aku suka perasaan itu.

Pada suatu masa aku pernah jatuh cinta. Aku mengerti cinta itu memberi kekuatan pada aku. Sejak dari mula hingga sekarang ianya sentiasa hangat dalam dakapan perasaanku. Aku memahami setiap cebis senyuman yang dilemparkan dek cinta itu adalah sebuah semangat buatku. Aku mengerti perasaan rindu akan sentiasa hadir dalam diri kerana rindu dan cinta itu adalah pasangan yang tidak boleh dipisahkan. Aku faham aku tak dapat buang perasaan ini kerana aku mengerti cinta itu ibarat sebuah pohon dengan akar tunjang yang tidak dapat dicabut apabila ia mula tumbuh dibumi. Dan sekarang aku memahami yang aku akan sentiasa mengerti bahawa cintaku tidak akan luput, lupus hilang sampai bila-bila...


No comments:

Post a Comment