Saturday, June 11, 2011

~ monologue...


Aku ingin memberitahu sesuatu kepadanya. Tidak aku tahu bagaimana caranya untuk mengungkap sebuah kata-kata. Bagaimana dapat aku mulakan kata, di saat ketika hati mula berdegup laju bila berdepan. Saat itu hanya seketika, hanya sebentar.
                Kadang-kala ianya hanya sekilas pandangan. Detik itu tidak pernah lama. Tapi cukup untuk menggembirakan hari-hari yang penuh dengan kesibukan. Dia menjadi suatu penganjak untuk aku meneruskan hari-hariku. Tapi, aku masih terkial-kial mencari makna sebuah perasaan. Nyata aku sendiri keliru.
                Aku masih hanyut dalam mainan perasaan sendiri. Aku tidak mengerti bagaimana perasaan itu menerjah masuk menerpa terus ke dalam sudut hati. Ianya terus membuat aku bingung di kala aku sendiri. Ianya buat aku resah, di saat ia mula menular ke benak sanubari.
                Tetap aku di sini berdiam diri. Suatu ketika aku cuba juga memberitahu, secara tidak langsung. Adakah dia akan perasan? Aku tidak tahu. Jelas skali ia hanya cubaan kosong. Semakin hari semakin menjadi-jadi perasaan ini.
                Seandainya ada sebuah keyakinan itu memberi sebuah kekuatan untuk aku berkata-kata, mungkin dapat aku rungkai debaran yang sentiasa hadir pada tiap-tiap waktu itu. Pada waktu itu jua, aku tahu sejauh mana perasaan ini sama ada akan terus mencengkam jiwa atau ianya akan dibataskan oleh suatu perasaan yang lain.
                Hakikatnya, aku perlu berdepan dan meluahkan setiap perasaan yang telah lama disimpan. Setiap bibit-bibit kata aku cuba atur agar tidak kaku kelu lidah menuturkan. Aku tidak dapat gambarkan apa yang bakal terjadi. Pasrah.


No comments:

Post a Comment